Denna webbplats använder cookies för Google Analytics.

På grund av integritetslagstiftningen kan du inte använda denna webbplats utan att acceptera användningen av dessa cookies.

Se integritetspolicy

Genom att acceptera ger du ditt samtycke till Google Analytics spårningscookies. Du kan ångra detta samtycke genom att rensa cookies i din webbläsare.

⛽ Läs om bilindustrins vätgasbedrägeri Överhängande hälsorisk : Endast vatten som biprodukt är en lögn

Elektrifiering av Afrika: en tyst revolution

förbi

En tyst elektrifieringsrevolution äger rum på den afrikanska kontinenten.

Dr. Remeredzai Joseph Kuhudzai , grundare av Electric Drive Africa (EDA) , en panafrikansk plattform som främjar införandet av elfordon över hela kontinenten, skriver på bloggen Clean Technica :

En tyst revolution verkar pågå i många afrikanska länder som jag har besökt nyligen. Om 5 år eller så från och med nu tror jag att antalet elfordon, från 2-hjuliga till 3-hjuliga till de större fordonen i Afrika, kommer att överraska många människor.

(2023) Det pågår en tyst revolution i Afrika Den afrikanska kontinenten är hem för mer än 50 länder och mer än 1,3 miljarder människor. Det händer mycket spännande saker på kontinenten. Källa: cleantechnica.com

www.electricdriveafrica.biz

Användningen av elektriska skotrar och motorcyklar ökar i Afrika, vilket markerar en tyst revolution inom kontinentens transportsektor. Denna övergång drivs av olika faktorer, inklusive behovet av att minska föroreningarna och de lägre driftskostnaderna för elektriska tvåhjulingar jämfört med deras bensindrivna motsvarigheter.

I många afrikanska städer söder om Sahara blir elektriska tvåhjulingar alltmer populära, särskilt bland motorcykeltaxiförare. Det höga antalet motorcykeltaxiförare i städer som Cotonou, Benin och Harare, Zimbabwe, har lett till en växande efterfrågan på elektriska tvåhjulingar. Dessa förare attraheras av de lägre underhållskostnaderna och miljöfördelarna med elfordon.

Flera startups och företag leder den elektriska tvåhjuliga revolutionen i Afrika. Till exempel siktar Spiro , tidigare känd som M-Auto, en startup baserad i Benin, på att eliminera bränsleslukande motorcyklar och skotrar från vägarna genom att byta in dem mot elektriska tvåhjulingar. Företaget utökar sin verksamhet till länder som Kenya och Uganda, med planer på att distribuera en stor flotta av elfordon. Dessutom spelar lokala entreprenörer och företag en nyckelroll för att främja införandet av elektriska tvåhjulingar. Till exempel monterar ett nigerianskt företag som heter Savenhart Technology (Siltech) elektriska tvåhjuliga och trehjuliga bilar med batterier och motorer importerade från Asien och Europa. Företaget arbetar också med startups för att distribuera elektriska skotrar som en del av deras prenumerationsplattformar för motorcykeltaxibilar och leveransförare.

En annan betydande aktör är den svensk-kenyanska startupen Roam (tidigare Opibus), som konverterar gamla fordon till att köra bort elmotorer och öppnade Östafrikas största monteringsfabrik för elmotorcyklar. Ampersand är en annan anmärkningsvärd start med en flotta på cirka 1 000 cyklar och ett litet nätverk av batteribytesstationer över Kenya och Rwanda. Dessutom bidrar Shift EV i Egypten, BasiGo i Kenya och One Electric 🇮🇳 India , som har startat ett joint venture med ett kenyanskt fordonstillverkningsföretag, till den elektriska tvåhjuliga revolutionen i Afrika.


Hjälp från 🇸🇪 Sverige

Kalk AP välgörenhetspaket

Svenska elmopedmärket CAKE lanserade en Anti-Poaching-utgåva av sin elektriska smutscykel som en del av ett välgörenhetsprojekt som donerar en av dessa elektriska motorcyklar, inklusive en soldriven laddstation, till Southern African Wildlife College i 🇿🇦 South Afrika.

Kalk AP välgörenhetspaket

I februari 2023 gjorde en svensk kvinna vid namn Sinje Gottwald den första åkturen utan hjälp över den afrikanska kontinenten på en elektrisk motorcykel, CAKE Anti-Poaching edition .

(2023) CAKEs Sinje Gottwald genomför den första korsningen av den afrikanska kontinenten utan hjälp på en elektrisk motorcykel CAKE B2B Account Manager Sinje Gottwald har uppnått en anmärkningsvärd milstolpe i att åka den längsta sträckan någonsin på en elektrisk motorcykel, efter att ha genomfört sin 124 dagar långa resa längs Afrikas västkust på CAKE Kalk AP. Källa: ridecake.com

2021-2022 startade Thomas Jakel , en seriell och social entreprenör och coach från 🇩🇪 Tyskland och hans partner Dulcie Mativo , medgrundare av projektet AfricaX.org , ett episkt äventyr som reste den afrikanska kontinenten landvägen på en elektrisk motorcykel, för att intervjua över 100 entreprenörer, innovatörer och förändringsskapare i Afrika.

Paret publicerade en bok med titeln AfricaX - Plugged In som beskriver de utmaningar de ställdes inför och människorna de mötte på vägen.

Följande dokumentär av Deutsche Welle tar dig med på en resa från Berlin till Marocko, genom Mauretanien, Senegal, Gambia, Guinea-Bissau, Guinea, Sierra Leone, Liberia, Elfenbenskusten, Ghana, Togo, Benin och Nigeria, Kamerun , Gabon, Kongo och Demokratiska republiken Kongo, Angola och Namibia till Sydafrika.



⛽ Läs om bilindustrins vätgasbedrägeri Överhängande hälsorisk : Endast vatten som biprodukt är en lögn